Eerste dagen in The Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maarten Veen - WaarBenJij.nu Eerste dagen in The Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maarten Veen - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in The Gambia

Door: Maarten van Veen

Blijf op de hoogte en volg Maarten

22 November 2011 | Gambia, Kololi

Mijn hemel, ik zit in Afrika!!! Het besef kwam pas toen ik het vliegveld verliet. Iedereen is je vriend, broer of je nieuwe liefde. Ze lopen aan je te trekken als een stuk touw. Maar eigenlijk ben je een witte (man) wandelende portemonnee vol met geld.

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat de culture shock zijn werk doet. Privacy. Wat is dat? Dat kennen ze hier echt totaal niet. Nu besef ik pas welke kleinen gewoontes ik belangrijk vind bij het gelukkig zijn. De mensen zijn hier sociaal en super aardig en willen je maar al te graag helpen. Dat merk ik goed in het huis waar ik verblijft. Ik slaap in een huis wat is opgeknapt als studentenwoning. Elke dag dat ik thuis kom is het schoon, opgeruimd en zelfs mijn afwas is gedaan. Het minpunt is wel dat ik de eerste paar nachten moet slapen op een matras op de grond. De bed frames zijn in aantocht maar het blijft Afrika dus wanneer ze komen niemand die het weet. Het enigen wat de Gambianen zeggen is soon, soon the bed will be here. Mijn buurjongen Yusupha helpt mij met alles wat ik moet weten. Zo zijn we zaterdag avond wezen stappen in Kololi (klein cherso) en hij zorgt er voor als ik iets nodig heb. Van Yuspuha mag ik zelf niks doen. Ook al heb ik zo iets, dat lampje vervang ik zelf wel even. Nee hoor, Yusupha is als het waren mijn butler die alles organiseert.

Op 20 november ben ik uitgenodigd door josée, om mee te gaan met een boot trip over de Gambia’s rivier. Het was een leuk gezelschap van 16 mensen. Waaronder een aantal Nederlanders, wat internationalen zakenmensen en niet te vergeten de crew van de boot. Het was leuk om gelijk een indruk te krijgen van het land en de mensen. We hebben gezwommen en gedronken. Het eten was eerlijkwaar super. Sorry pa net iets beter als thuis.

21 november mijn eerste dag als stageer bij Sun Swing Beach Resort. Ik moet me om 10 uur melden bij de general manager Mr. Jobe. Om 8 uur opstaan, ontbijten en om 9 uur lopen naar Sun Swing. Na een kwartiertje lopen melden ik me bij de receptie. Helaas was Mr. Jobe niet aanwezig. Hij had een afspraak buiten de deur. Ook dit is Afrika je bent nooit zeker of je afspraak doorgaat. Die ochtend ben ik wat door het hotel gaan slenteren. Iedereen zijn hemd van zijn lijf gevraagd. Maar om 12:30 was Mr, Jobe terug en hebben we duidelijke afspraken gemaakt wie mij gaat begeleiden en wat het doel is van de stage. De eerste week ga ik lekker rond kijken hoe ze het onderhoud in de huidige situatie doen. Later zal ik kijken naar mogelijke verbetering.

Ik zal komende week nog een berichtje achter laten. Voor vrijdag want dan ga ik voor 3 dagen naar volgens mij Sédhiou (Senegal) voor een receptie.

  • 22 November 2011 - 13:58

    Mark:

    Kiek em goan! Gelijk iedereen aan het werk zetten als een baas haha :) Naja ongevraagd dan maar misschien heeft je postuur ofzo er mee te maken :P You Mr Big, I do work for you!

    Have fun he!

  • 22 November 2011 - 13:59

    Lisa:

    Hee Maarten!
    Klinkt niet verkeerd, je ging toch naar Sierra Leone of gaat dat niet door??
    We willen proberen morgenaaf langs te komen.
    groetjes Lisa

  • 22 November 2011 - 14:11

    Eric F:

    Hi Maarten! Goed dat de cultuurschock z'n werk doet. Dompel jezelf er maar lekker in onder.
    Ik heb wel eens gehoord dat mensen hier beter te eten hebben dan in Afrika. Maar dat is natuurlijk allemaal gemiddeld. Misschien had jij het gewoon niet getroffen als kind. Nou geniet er maar extra van dat je nu goed gevoed wordt. Hopelijk kun je er een beetje aansterken ;-)

  • 22 November 2011 - 14:42

    Antoine:

    Die paar kakkerlakken zijn je ontbijt, maar die steken niet. Verder vind ik het wel heel erg dat je de hele dag tegen die kale zee aan moet kijken: sterkte! ;-)

  • 22 November 2011 - 15:10

    Marleen:

    Super gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik vind het huisdier toch niet helemaal chill. Ik hoop voor je dat het bed snel komt voordat je extra ongewild vlees hebt.

    Kusjes!!!

  • 22 November 2011 - 15:21

    Hanny Van Hoeve:

    Leuk hoor Maarten. Wat een andere wereld he? Je hebt het erg leuk beschreven.

  • 22 November 2011 - 17:34

    Robin Zuidgeest:

    Maarten mooie verhalen hoor en volgens mij heb je het wel goed daarzo! Mooie minor heb jij en wij maar zweten hier in de U banken;) haha. Maar geniet er van en zal je proberen te blijven volgen. Have fun!

  • 22 November 2011 - 17:50

    Edwin Langstraat:

    Dag Maarten,

    Prachtige ervaring. Geniet ervan en: leer veel. Afrika maakt je 'nederig' en daardoor word je 'verheven'. Succes met je stage, groet,

    Edwin Langstraat

  • 22 November 2011 - 18:46

    Joke:

    Hoi Maarten,

    jaja, Afrika is anders Europa, ben een beetje jaloers op je. Ik proef de sfeer...
    geniet ervan !


  • 22 November 2011 - 19:05

    Pa:

    Ik neem aan dat je een plaatsje regelt voor als we langs komen. Ik ben er hier wel klaar mee.
    Over het eten, Let goed op want dan kan je hier in het vervolg koken.

    Goed om te zien dat je het al helemaal begrijpt. Laat andere het werk doen, en kijk zelf eens waarom je bed maar niet komt.

  • 22 November 2011 - 19:11

    Oma:

    Wat leuk dat het Zo goed en vooralgezellig gaat, je vader is nu hier en gaan we maar koffie drinken hij is het aan het zetten, stuur je huisdieren maar weg naar het strand ofzo misschien zijn de buren er ook blij mee, ze eten ze natuurlijk op een heerlijk feest maal, geniet er van Oma

  • 22 November 2011 - 21:21

    Patrick:

    Maartennn :D

    Super vet man! echt kicke voor mij de ideale place to be ;) lekker je ding doen. of laten doen haha. :P

    Alleen jammer dat je oud en nieuw daar moet vieren. of zouden ze nog Gambiaanse kanonslagen hebben :P

    have fun!

    we houden contact!!

    grtn pat

  • 23 November 2011 - 06:11

    Wesley Teque:

    He maarten, leuk om te zien dat je het naar je zin het. Hun cultuur is anders dan die van ons.

    Ik weet wel waar ik komende zomer vakantie ga vieren ;-).

    Ik weet zeker dat je nog veel gaat leren. Have fun !!

    Gr. Teque

  • 23 November 2011 - 06:11

    Wesley Teque:

    He maarten, leuk om te zien dat je het naar je zin het. Hun cultuur is anders dan die van ons.

    Ik weet wel waar ik komende zomer vakantie ga vieren ;-).

    Ik weet zeker dat je nog veel gaat leren. Have fun !!

    Gr. Teque

  • 23 November 2011 - 09:57

    Marlies:

    dag Maarten,

    wat leuk om je eerste verhalen te lezen. Je burgert al aardig in als ik het goed begrijp. Veel plezier en geniet van alles wat op je pad komt!

    groet,
    Marlies

  • 23 November 2011 - 11:27

    Mark:

    Hoi Maarten,
    ziet er helemaal niet verkeerd uit daar. lijkt me een super ervaring om mee te maken.

    grt. Mark

  • 23 November 2011 - 13:54

    Jeroen:

    goed dat je het naar je zin hebt broeder.
    vergeet de vitamine-B niet
    ben trouwens verkozen als eerstejaarsbestuurslid :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Internship The Gambia

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2012

Rondreis door Gambia

19 December 2011

Wat een lol in The Gambia

06 December 2011

Twee weken The Gambia

28 November 2011

Guinea Bissau

22 November 2011

Eerste dagen in The Gambia
Maarten

Actief sinds 30 Okt. 2011
Verslag gelezen: 1990
Totaal aantal bezoekers 22497

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 31 Juli 2015

Master studie in België

01 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Studeren in Finland

19 November 2011 - 09 Januari 2012

Internship The Gambia

Landen bezocht: