Rondreis door Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maarten Veen - WaarBenJij.nu Rondreis door Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Maarten Veen - WaarBenJij.nu

Rondreis door Gambia

Door: Maarten van Veen

Blijf op de hoogte en volg Maarten

03 Januari 2012 | Gambia, Kololi

Zo, eindelijk weer in de bewoonde wereld. Maandag zijn Marleen, Lisa, Parisa en ik vertrokken richting Jan Jan Buray. Het was een reis van z’n 300 kilometer. Het begon allemaal in Kololi, waar we met de bustaxi naar Serekunda zijn gegaan. Voor 7 Dalasi zo’n 25 eurocent per persoon sta je dan in het centrum van de drukste stad van The Gambia. Van Serekunda zijn we met de bustaxi naar Banjul gegaan dit keer voor 15 Dalasi. Op zich niet gek wat het is nog wel een stuk je rijden. Eenmaal in Banjul aangekomen hebben we per ferry de Gambiaanse rivier over gestoken. De ferry legt aan in Barra een grote plaats waar bustaxi’s klaar staan om mensen te vervoeren richting Dakar of andere plaatsen in West-Afrika. Wij zijn in de bustaxi gestapt richting Jan Jan Buray. Een 7 persoonsauto die je voor 230 Dalasi naar Jan Jan Buray brengt. Het was een lange tocht van Barra naar Jan Jan Buray. 6 uur in totaal inclusief lekke band. Eenmaal aangekomen in Jan Jan Buray zijn we opzoek gegaan naar een slaap plaats. We hebben de nacht doorgebracht in het goverment guesthouse.

In Jan Jan Buray zijn er verschillende activiteiten, zo hebben wij het slavenhuis bekeken, de stonecircels in Wassu bezocht en een boottocht gemaakt over de Gambiaanse rivier. Eerlijk gezegd viel het ons een beetje tegen. We hadden wel verwacht dat de status waarin alles zich nu bevind wat minder zou zijn dan in het westen van Gambia maar zo slecht. Jan Jan Buray mag dan wel een plek zijn voor toeristen maar zorg er dan als ministerie van toerisme voor dat het eiland verzorgt en wat meer ontwikkeld is. Het is gewoon gek dat er in Wassu 10 km verderop waar bijna niemand leeft, wel eieren zijn en in Jan Jan Buray is er niks. Goed we passen ons er wel op aan, maar er is van Jan Jan Buray nog een mooie plek te maken.

In ons driedaags verblijf in Jan Jan Buray hebben we ook een dag een boottocht gemaakt. De boottocht ging richting het natuurpark waar veel vogels, apen, krokodillen en nijlpaarden leven. De tocht was fors, 10 uur lang hebben we totaal op de boot gezeten. Onderweg hebben we veel verschillende vogels gezien, Af en toe wat apen en bijna geen nijlpaarden. Het is wel lastig om de nijlpaarden te spotten. Ze blijven lange tijd onderwater en als je lucht nodig hebben komt eigenlijk alleen hun hoofd boven water. Maar voor ons een gelukje. Een nijlpaard was een ommetje aan het maken. Hij liep vanuit het water over een zandbank. Zo was het voor ons goed te zien hoe groot die beesten wel niet zijn.

Na drie bizarre dagen Jan Jan Buray hebben we besloten om nog een stapje verder te gaan. We zijn verder gereisd richting Basse. Basse is een grote stad in het oosten van Gambia. De nodige handel vind hier plaats uit het gehele regio, ook met Senegal. We werden keurig ontvangen door een Gambiaan

die van onze komst af wist. Hij heeft ons meegenomen naar zijn compound en voorgesteld aan zijn familie. Hierna zijn we de stad in gedoken met zijn zoon om het nodige te bekijken. Het lijkt veel op Serekunda, maar is toch wat netter ingericht. De mensen die er leven zijn ook niet op het toerisme ingesteld. Het is dan ook voor ons toubabs (blanken) plezierig shoppen in Basse. Het hoogtepunt van Basse vond ik wel dat ik in een ex Amsterdam-Dakar auto heb gereden door de zanderige straten van Basse. Krijg bijna zin om volgend jaar mee te doen.

Vrijdag was onze laatste dag in Basse. We wouden met oud en nieuw thuis zijn dus zijn met goede hoop begonnen aan de terugreis. Om 7 uur opgestaan, half 8 ontbijt en om 8 uur stonden we klaar om weg te gaan. Het duurt alleen wel lang voor dat je kan vertrekken. Je wacht net zo lang tot dat de auto vol zit. Voor ons was dit dus 3 uur. Om 11 uur konden we onze reis voortzetten richting Kololi. Eerst een stuk van 40 km over een onverharde weg. Het zand zit dan ook overal. Daarna richting Jan Jan Buray met de ferry naar de overkant om vervolgens naar Barra te rijden. Het was toch wel een hele rit. We waren in totaal een hele dag bezig om Kololi te bereiken.

Ik moet zegen dat ik het leuk vond om te doen maar bijzonder is het niet. Het vooruitzicht tot zover is op het strand liggen en souvenirs kopen.

Groeten uit Gambia,

Maarten en Marleen.

• 03 Januari 2012 - 19:24

Mama Van Veen:

Nou, dat klinkt toch best als een heel avontuur.
    Ik maak het niet iedere dag mee.
    Maar hoe langer je er bent, hoe gewoner zaken in Gambia worden, denk ik.
    Nog een half weekje en dabn zijn jullie weer thuis.
    Dat zal voor jullie wel heel erg wennen worden met dat gure natte weer hier!
    Geniet nog maar even......
    liefs mam

• 03 Januari 2012 - 19:33

Maarten Van Veen:

Nou na bijna 2 maanden rijst ben ik het wel zat. Ik wil nu graag wel eens een keer boerenkool.

• 03 Januari 2012 - 21:21

Johanna:

Toch wel hele byzondere dingen die jullie daar meemaken. Ja, het is niet zo gecultiveerd als bij ons, maar dat kan ook zijn charme hebben. Geduld moet je daar hebben en dan kun je een boel zien en ervaren. Ik denk, dat jullie zondag boerenkool eten, eet smakelijk en ik bel jullie als ik terug ben uit het oosten van het land.
    liefs..

• 03 Januari 2012 - 21:44

Wesley Teque:

Mooi om te zien dat je het naar je zin heb gehad in Gambia. En natuurlijk de beste wensen voor 2012.

We spreken mekaar zeker nog.

Succes verder!!! ;-)

gr. Teque

• 03 Januari 2012 - 21:56

Antoine:

Dat was een hele reis. Iets anders dan even naar Dortmund op en neer rijden, maar je kan er dan ook meer over vertellen dan zo'n ritje van 600 km, hahaha

• 04 Januari 2012 - 16:25

Riastolwijk:

zo beleef je nog eens wat,goede ervaring liefs oma