Guinea Bissau - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Maarten Veen - WaarBenJij.nu Guinea Bissau - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Maarten Veen - WaarBenJij.nu

Guinea Bissau

Door: Maarten van Veen

Blijf op de hoogte en volg Maarten

28 November 2011 | Guinea-Bissau, Bissau

Man, man, man wat gaat de tijd snel als je het naar je zin hebt. Deze week echt aan de slag bij het hotel Sun Swing Beach Resort. Ik kijk wel eens waar mijn ogen uit. Er is hier nog zoveel te doen. Zelfs het oliepeil van de generatoren is te hoog. Een kleinen moeite om binnen een geringe tijd het oliepeil aan te passen. Door de olie te verversen met de juiste hoeveelheid. Voor een Gambiaan is dit ondenkbaar. De machine werkt toch prima zeggen ze met een glimlach.

Maar goed genoeg over het werk. Ik ben ten slotte in The Gambia om ervaring op te doen op het gebied van het internationale werken. Wat daar goed bij aansluit zijn, bijeenkomsten met relaties in de omliggende landen. Mocht het nou zo zijn dat Josée (mijn begeleider) werkt voor het Nederlands consulaat in The Gambia en is uitgenodigd voor een receptie in Guinea Bissau, om te vieren dat het Nederlandse consulaat daar al 10 jaar wordt gerund door Jan van Maanen. En weet je wat, ik mag mee! Super gaaf toch?

Dus zo gezegd zo gedaan. Vrijdag om 8 uur vertrokken uit Kololi, The Gambia. Op weg naar de grens The Gambia/Senegal. Daar aangekomen begint het gerommel. In Afrika houden de mensen van bezigheid therapie. Ze vullen 3 verschillende boeken in met informatie van je paspoort en je krijgt een stempel. Dat voor elk land ook weer apart voor de douane, leger en de immigratie dienst. Dus eerst The Gambia drie boeken maal drie en dan Senegal 3 boeken maal drie. Maar ook weer bij de grens Senegal/Gene Bissau weer het zelfde verhaal. En onderweg, onderweg heb je in bijna elk dorp een controle post voor precies de zelfde papieren.

De trip ging naar Bissau de hoofdstad van Guinea Bissau en dat is z’n 300 kilometer. In Nederland is dat z’n ruim 3 uur rijden. Ik heb er 9 uur overgedaan. Dan vraag je, je toch af waarom duurt het dan toch zolang? Het begint bij alle controles die totaal onzinnig zijn. Verder zijn de wegen ronduit slecht. De wegen in Senegal zijn niet onderhouden waardoor er gaten in zitten van soms wel meer als een meter bij een meter. Die gaten zijn dan ook nog eens z’n 15 tot 20 centimeter diep. Wat dus kan gebeuren is dat je met een leuke snelheid plotseling door z’n gat rijd. Nou dat gaat een aantal keer goed maar, op een gegeven moment zegt het materiaal kraak en dan ben je verder van huis. Dat gebeurden ons dus ook. Hoe is het mogelijk. Een gat zorgde voor twee lekken banden, waarvan een velg ook nog eens in twee was gebroken. Met één reserve band reden we het niet om onze reis naar Bissau voort te zetten. Dus opzoek naar een oplossing. In Afrika help je elkaar allemaal. Zo werden wij dus ook geholpen. Het gebroken wiel werd vervangen in het nabij gelegen dorp dit duurde wel 1:30 uur maar, we konden gelukkig wel onze reis vervolgen.

Om 5 uur, half 6 kwamen we aan bij Mavrego. Mavrego is het bedrijf van Jan van Maanen die consulaat is van Nederland en Groot-Brittannië. Jan is een succesvolle ondernemer in Bissau die zich met name richt op het ontwikkelingswerk. Om 19 uur begon de receptie met zo goed als alle ministers van Guinea Bissau, de ex president, de ambassadeur van Nederland uit Dakar en een handje vol Engelse, Amerikanen en Nederlanders. Ik heb die avond toch lekker gedronken en gegeten. Bedankt Jan!

Zaterdag heb ik een rondleiding gekregen van Jan. Hij heeft laten zie wat hij allemaal heeft bereikt in 32 jaar ondernemen in Guinea Bissau. Petje af hoor. Ik ben jaloers. In de middag hebben ik en de zoons (Dawda en Yusupha) van Josée nog een aantal potjes gedamd (erg populier in West-Afrika). S ’avonds lekker gegeten in een restaurant en daarna het nachtleven van Bissau onveilig gemaakt. Stappen tot s’ ochtend vroeg. Ja ja overal ter wereld word er gefeest.

Zondag weer vroeg op voor de terugreis. IK hoop dat het wel wat sneller gaat dan als op de heenreis want ik word nijdig van al die controles. Je kan nooit is lekker doorrijden. Soms moet je tussendoor drie keer stoppen in een dorp waar nog geen 200 meter tussen zit. Alles word dan weer opnieuw gecontroleerd.
Ik vond het super gaaf dat ik dit heb mogen meemaken. Ik wil Josée Soppe bedanken voor de uitnodiging om mee te gaan naar Guinea Bissau en Jan van Maanen voor zijn gastvrijheid. Ik heb er werklijkwaar van genoten.

Voor de gene die reageren op mijn verslagen vermeld even je voor- en achternaam.

Het volgende staat nu hoog op de to do list:

Een dagje strand.

Ik werk praktisch op het strand maar, ik heb er nog nooit op gelegen/gezeten. Misschien heb ik volgend weekeind tijd om eens lekker tot rust te komen.

• 28 November 2011 - 16:28

Joke De Lange:

leuk verslag, ik hoor je.......
    geduld is een schone zaak in afrika, maar daar staat tegenover dat iedereen elkaar helpt.
    loopt de bevolking daar ook met wollen mutsen op?
    fijn weekend op het strand !

• 28 November 2011 - 18:09

Wesley Teque:

Hè maarten, goed te zien dat het goed gaat. Dit weekend waren wij in centerparks, jammer dat je er niet bij kon zijn.

Veel plezier in gambia. ;-)

• 28 November 2011 - 18:34

Marleen Feliksik:

Je maakt zo meer mee dan je denkt!
    De foto's zien er leuk uit, iedereen met een trui of vest en lange broek en jij in je zomer outfit!

Spreek je snel hoop ik.

Kusjes!

• 28 November 2011 - 18:48

Anke Van Veen:

Hey Hallo Maarten. Wat een avontuur. Je hebt nu al meer beleefd dan menigeen in een jaar zou doen.
    Loop je nog steeds in korte broek of ben je ook op de lange broeken over?
    Wat fijn dat je nu zo kan netwerken.
    Denk eraan: Niet naar Mali gaan. Daar zijn afgelopen zaterdag een stuk of wat buitenlandse toeristen waaronder een Nederlander zomaar uit hun hotel ontvoerd. (Tombouctou).
    Je maakt leuke foto's.
    Geduldig blijven hoor. Nijdig worden helpt niets. Blijf lachten, dat helpt veel meer.
    Veel plezier op het strand. Vergeet je petje niet!
    Doeg liefs xxx

• 28 November 2011 - 18:58

Pa:

Van je foto's vallen me er twee direct op. De foto van de gebroken velg en die aan het dambord. De gebroken velg omdat dit echt bij Afrika hoort en dat is ook zo met het dammen. Op deze manier krijg je een goedeinburgeringscursus.
    Gelukkig kan je ook nog kwaad worden om de omgeving en alles wat erbij hoort. Dan denk ik hij komt toch nog wel terug.

Veel plezier nog daar, en bedenk maar zo, ook hier gaan we niet naar het strand, simpel omdat het nog geen 10 graden boven nul is.

• 28 November 2011 - 21:33

Antoine:

Zo'n reisje laat maar weer eens zien dat het hier in Nederland allemaal goed geregeld is en dan ga je dat weer meer waarderen.
    Aan de andere kant wordt er daar een beroep op je improvisatievermogen gedaan. Dat heeft ook zijn charme. Goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Wij zullen wel Sinterklaas vieren zonder jou, maar jij hebt genoeg Zwarte Pieten om je heen.

• 29 November 2011 - 09:15

Fred Vd Eijnden:

Hi Maarten ggaaf man dat je dat allemaal mee mag en kan maken. Wordt inderdaad wel tijd voor het strand als ik zo die bleekscheet tussen die bruine mannen zie staan:) Veel plezier verder
    Gr. Fred

• 29 November 2011 - 10:56

Fred Vd Eijnden:

Hi Maarten Gaaf man dat je dit allemaal kan en mag meemaken. Wordt wel tijd dat je in de zon gaat liggen want je geeft bijna licht tussen dir bruine mannen op de foto.
    Heel veel plezier nog

Gr. Fred en Mary

• 29 November 2011 - 13:55

Jules Van Cleeff:

Hai Maarten,

Dank voor je verslaglegging. Dank zij je verhalen ben je af en toe onderwerp van gesprek op onze IAD-kamer....
    Veel plezier gewenst, en groeten voor Josee.

Jules van Cleeff

• 30 November 2011 - 10:18

BEste:

Maarten ja logisch dat er gaten in de weg ziten, je zit in een derdewereld land.

trouwens. de weg hier voor school is niet veel beter...