Het gaat lekker in Jyvaskyla, op naar Lapland - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maarten Veen - WaarBenJij.nu Het gaat lekker in Jyvaskyla, op naar Lapland - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Maarten Veen - WaarBenJij.nu

Het gaat lekker in Jyvaskyla, op naar Lapland

Door: Maarten van Veen

Blijf op de hoogte en volg Maarten

21 Februari 2012 | Finland, Jyväskylä

Na bijna drie weken Finland gaat alles al wel z’n gangetje. Ik voel me min of meer thuis in het Finse studenten leven. Ik heb mijn eigen kamer in een studentenflat waar zo’n 75 studenten in wonen en samen met mijn Italiaanse huisgenoot Simone doe ik veel uitstapjes. Denk bijvoorbeeld aan; stappen, eten, drinken en eten kopen.

Op school gaat alles stukken beter. Ik moet nog steeds even wennen aan de manier van lesgeven, maar dat gaat steeds beter. Je kan het een beetje vergelijken met een mix van MBO & HBO. Het vak luchtvaart wat ik volg word dan ook vrij veel van de praktijk behandeld. We leren bijna hoe we moeten vliegen. Best handig voor een logistiek manager om zelf in een Airbus A380 te stappen en de cargo lucht uit te voeren. Haha, ik lach me soms rot op school wat ze allemaal nier bedenken.

In de eerste weken heb ik geprobeerd zoveel mogelijk mensen te leren kennen. Ik merkte wel dat ik ruim 3 weken later was dan de rest. Want de meeste mensen hadden al een hechte band met elkaar. Meer een deels ben ik samen met Simone naar elke feestje geweest dat er was. Met maar een doel. Weg uit die stoffige kamer en gewoon gezellig onder de mensen zijn. Simone en ik zijn een perfect koppel met onze gelijke interesses en zelfde aankomstdatum in Jyväskylä.

In de eerste week ben ik direct opzoek gegaan naar een snowboard. Er is een tweedehands winkel in de stad waar ze mooie aanbiedingen hebben voor een schappelijk prijsje. Ik heb hier een mooi snowboard gekocht maar helaas waren er geen schoen die naar mijn zin waren. Schoen heb ik kunnen vinden in het centrum van Jyväskylä. Als een gelukkig klein kind ben ik zo snel mogelijk naar de piste gegaan om alles te testen. Misschien weet je het niet maar ik kan eigenlijk voor geen meter snowboarden. Finland bied dus een mooie gelegenheid om het te leren. Gewapend met mijn seizoen piste pas ben ik in de lift gestapt. Ik vond het best knap van mezelf dat ik boven kwam zonder enig probleem. Maar ja dan naar beneden, dat is een ander verhaal. Na een dag vallen en opstaan lukt te het mijn na 3 uur om een keer de piste af te gaan zonder onderuit te gaan. Pet je af vond ik zelf. Het was ten slotte de 2 de keer dat ik op een snowboard stond.

De week daarna ben ik gaan snowboarden na een periode van veel sneeuw. Super vet man! Ik kwam bij de piste die nog gesloten was. Ik had de primeur om als eerst naar benden te gaan in de verse sneeuw. Zo cool, dat gaat zo makkelijk. Het is echt een super gevoel wat ik tot op heden nog niet tijdens wintersport heb gehad. Die dag ging het borden dan ook perfect. Ik ben toen misschien maar een keer gevallen.” Snowboarden doe ik het liefst elke dag”.

Van de week ben ook te gast geweest bij een ijshockey wedstrijd. Het team uit Jyväskylä is een van de beter team dus dat zou wat beloven. Ik ben in Nederland wel een naar een voetbal wedstrijd geweest, maar ijshockey is toch heel anders. Het publiek is totaal niet fanatiek. Ze klappen alleen maar als er gescoord word en een clublied kennen ze helemaal niet. Volgens mij stond ik nog het meest te schelden toen er een tegen doelpunt werd gescoord. Verder is het ijshockey op zich een bijzonder geheel om naar te kijken. Het mooiste is eigenlijk we als speler met elkaar op de vuist willen. Ik heb nog geen flauw idee wanneer ik weer naar een ijshockey wedstrijd toe wil.

Vanavond is het zover. Ik vertrek met de bus naar Lapland. De trip duur tot en met maandag morgen en zal lekker intensief zijn. Op het program staat een husky safari, rijden op een sneeuwscooter, een dag langlaufen/sneeuwschoen wandeling met als afsluiter het entree tot het spa en wellness center. Maar als hoogtepunt ga ik de Kerstman ontmoeten in het koude Lapland. De koffer staat klaar en mijn snowboard gaat mee. Ik ben er klaar voor. Tot snel en ik schrijf weer een mooie verslagje als ik terug ben in Jyväskylä.

Groeten,

Maarten

  • 21 Februari 2012 - 19:52

    Antoine:

    Leer je er ook nog wat nuttigs? Want van vliegen in een Airbus zal er wel niet veel komen en snowboarden klinkt ook wel leuk, maar heeft dat nut voor logistiek. Of je moet natuurlijk al je verplaatsingen per snowboard willen doen... uh , nou ja.
    Leuk dat je het naar je zin hebt.
    Tot de volgende nieuwsbrief!

  • 21 Februari 2012 - 20:45

    Johanna:

    ik ben wel een beetje boel jaloers op jou....ik wil ook naar Lapland,husky safari doen, rijden op een sneeuwscooter, een sneeuwwandeling en dat zalige welness center.
    wauw....geniet ervan !!

  • 21 Februari 2012 - 20:47

    Lenneke En Jan:

    Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. Zoveel nieuwe dingen die je niet elke dag mee maakt.Geniet ervan !
    Doe de kerstman de groeten van ons.
    Veel plezier in Lapland.

  • 21 Februari 2012 - 20:49

    Anne F.:

    Ga je ook nog naar Lapland?? Super cool!!!!! Veel plezier!!

  • 21 Februari 2012 - 21:06

    Mama Van Veen:

    Hey Maartje,

    Heel veel plezier toegewenst in Lapland. Doe de kerstman de groeten in Rovanimi. Neem je nog iets leuks mee? Geniet van elke seconde.
    Leuk verslag trouwens. IK ben alweer benieuwd naar de volgende.

  • 21 Februari 2012 - 21:31

    Mark En Christine:

    Jow kerel,

    Beetje de hele dag snowboarden! Toe maar hoor! En wij hier allemaal werken :P Geniet nog maar even van je studentenleven, als het werk eenmaal begint moet je het me 3-4 weken per jaar doen haha.

    Have fun, en tot het volgende verslag!

  • 08 Maart 2012 - 12:40

    Reinier Jobse:

    Maarten,

    We zijn jaloers. IK kom trouwens, samen met dhr Visser, naar Jyväskylä op dinsdag 3 april.

    We zullen je dan zeker ontmoeten.

    Veel plezier en vergeet niet te studeren.

    Gr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 30 Okt. 2011
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 22488

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 31 Juli 2015

Master studie in België

01 Februari 2012 - 06 Juni 2012

Studeren in Finland

19 November 2011 - 09 Januari 2012

Internship The Gambia

Landen bezocht: